Bruno Meyssat
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Bruno Meyssat

Bruno Meyssat est né en juillet 1959.
Il fonde sa compagnie Théâtres du Shaman en 1981.

Bruno Meyssat est né en juillet 1959.
Il fonde sa compagnie Théâtres du Shaman en 1981. Jusqu’en 1990, il crée une vingtaine de spectacles dont Fractures (1983), Insomnie (1985), La séparation (1986) , Refrain (1987), La visite (1988) et Ajax, fils de Télamnon (1990) d’après Sophocle au festival d’Avignon, au Cargo/Grenoble et au festival du Caire.
Il est ensuite metteur en scène associé au C.D.N de Grenoble de 1991 à 19994 où il crée Passacaille (1992), Mille cloisons pour une chambre (1993) d’après Mohamed Al Maghout et en arabe, Les Disparus (1993). Puis il crée Sonatine (1995), Les Mille et une Propositions (1995) d’après Copi, Orage d’August Strindberg (1996).
Il voyage beaucoup, s’investit dans la formation d’acteurs. Viennent ensuite : Short Plays de Samuel Beckett (1997) en anglais et en swahili au Centre Culturel Français de Nairobi/Kenya, Imentet, un passage par l’Egypte (1997/1998) en coproduction avec l’Odéon-Théâtre de l’Europe, Pièces courtes, des dramaticules de – Quoi Où, Catastophe, et Pas de Samuel Beckett (1998) en coproduction avec le TGP/Saint-Denis (Théâtre Garonne/Toulouse) ; Rondes de nuits (2001) Scènes Nationales Annecy et Chambéry/ MC93 Bobigny autour de Rameau d’or de Frazer ; Impression d’Œdipe (1999-2001) au TGP/Saint-Denis.
Un compagnonnage entre la compagnie et Les Subsistances à Lyon aboutit à Est-il vrai que je m’en vais ? Carnet de route Franco-Malien (2002). De la part du Ciel d’après un essai scientifique de Camille Flammarion (2003) et Une Aire Ordinaire essai autour des textes de Donald Winnicott (2004)

Entre 2002 et 2004, Bruno Meyssat s’attèle également à une nouvelle version pour cinq voix d’Exécuteur 14 de Adel Hakim au Pérou et en Argentine. En 2005-2006, création de De la part du Ciel (version finale) et de 1707, il primo omicidio d’après l’oratorio Cain de Alessandro Scarlatti avec l’Opéra national de Lyon. A l’automne 2006, il recrée Catastrophe et Quoi Où de Beckett au Théâtre Sétagaya de Tokyo. En 2008, il crée Forces 1915-2008, diptyque à partir de la pièce d’August Stramm (création française). Au Japon un séjour à Hiroshima en 2009 est à l’origine d’Observer au Théâtre de Gennevilliers.
En 2011, il crée Le Monde Extérieur en lien avec l’actualité au Théâtre des quartiers d’Ivry et 15% en 2012 au Festival d’Avignon, repris en 2013 au théâtre des Amandiers (Nanterre)
En 2014, il crée Apollo à la MC2 de Grenoble


En outre, il enseigne dans les écoles d’acteurs du TNB (Rennes) du TNS (Strasbourg) de la Comédie de Saint Etienne, à l’ENSATT (Lyon), L’université Lyon2 et à l’étranger. Il est intervenu au CCN de Montpellier (Dir : Mathilde Monnier) et au CCN de Lyon (Dir : Maguy Marin)

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Bruno Meyssat
Born in 1959, lives and works near Lyon. Foundig of Théâtres du Shaman (1981).

Creation in France and abroad of about thirty shows : theatre close to visual arts, where actors, objects, lights and sound exchange their influences. Since a few years, his works are more focused on history, but also on a few contemporary events telling the world’s deep convulsions.

He was invited three times at Festival d’Avignon (Ajax in 1990, Passacaille in 1992 and recently 15% in 2012), and creates Les Disparus at Festival d’Automne in 1993.
He was also resident director at Grenoble National Dramatic Center (1991-1994).

Recent plays :
•  in 2009 : OBSERVER – about Hiroshima and Nagasaki events.
Creation at Théâtre de Gennevilliers, then Torino (Festival delle Colline) and Strasburg National Theatre
•  in 2011 : Le MONDE extérieur – about the BP oil pollution in Gulf of Mexico.
Creation at Theatre des Quartiers d’Ivry
•  in 2012 : 15% - about finance and american subprime crisis
Creation at Festival d’Avignon. Will be in 2013 at Nanterre Amandiers Theatre
•  in 2014 : Apollo about Nasa space program, creation at MC2 Grenoble

He also directed texts by August Strindberg (Orage in 1996), August Stramm (Forces, French creation at La Colline National Theatre in Paris, 2008), Samuel Beckett (Short plays in Saint-Denis in 1998, but also in Nairobi-Kenya in 1994, and in Tokyo in 2006), and by Adel Hakim (Exécuteur 14 in Lima-Peru and Buenos Aires in 2004).

Teaching :
Very concerned with teaching methods, he teaches in France in National Schools, mainly at Rennes TNB since 2001, but also at Strasburg TNS, Lyon ENSATT and Saint-Etienne. He is also guest professor in choregraphic centers, like those directed by Mathilde Monnier (2004) and Maguy Marin (2011).

Aboad, he taught in Japan, Kenya, Scotland, Egypt, Italy, Syria, Peru, Mali...
Several creations happened because of those stays, in particular : IMENTET in 1998, created for Odeon National Theatre in Paris (residencies in Cairo and Luxor in 1993 and 1997) and Est-il vrai que je m’en vais ? (workshops led in Bamako in 2002 and 2003).

« Workshops are a way to experience, through simple situations, the inner areas where you find the freedom, inventivity and investment necessary to an actor. We share exercises that allow to visit what inhabits and occupies these areas, but also what regenerates them. While working, we indeed only find qualities already present and built (but often forgotten about) by this « unexplored host » that permanently stores within us a significant amount of thoughts, memories, relations. (…)
The realization of our shows uses a particular mode of improvisation (most of the time with objects). This state of sensitivity implies a state where you « let go » and an intimate aspiration to play : this ability that allows us to link a sensation to another one, a gesture with another one, a desire with its realization. (…)
These exercises often imply to speak and use objects. They also explore and develop situations given by a dramatic text.They allow to cross-breed the performer’s documentary material (deep and dynamic) with fiction proposed on the other side by the writing of an author.
We therefore focus our attention on the performer’s memory, his autonomy, his subconscious knowledge and on emotional flow, which characterize any high-quality presence on a stage. (…) First capacities of an actor are human richness lying in him. The actor’s partner on a stage is never a problem but a help to progress and recall... »
Bruno Meyssat


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